zdroj: Shutterstock.com
Hubnutí, dieta a zdravá strava

Objevte léčivou sílu lesních hub!

Evžena Janovská
29.08.2020

Léčivé houby nejsou pouze doplněk stravy ve formě kapslí, tablet či prášku. V našich českých lesích roste mnoho léčivých hub, na kterých si navíc pochutnáte.

Přínos hub pro naše zdraví

Lesní houby jsou nejen oblíbenou a chutnou ingrediencí české kuchyně. Najdeme v nich také mnoho zdraví prospěšných látek. Většinu jejich obsahu tvoří voda, zbytek, zhruba 10 % je sušina. Najdeme v ní 20 - 25 % bílkovin, 2 - 3 % tuků, 8 - 12 % sacharidů. Zbytek je tvořen minerálními látkami, vitamíny, vlákninou a další látkami. Jejich nízká energetická hodnota, nízký obsah sodíku, vysoký obsah draslíku, vyšší obsah bílkovin, vlákniny a široké uplatnění v kuchyni z nich dělá ideální potravinu pro hubnutí.

Houby jsou bohatým zdrojem ergosterolu, provitamínu D2, vitamínů skupiny B, zejména riboflavinu a niacinu. Najdeme v nich také nemalé množství silných antioxidantů, vitamínu E, selenu a sloučenin fenolového charakteru.

Příznivé složení lesních hub jim propůjčuje schopnosti posilovat imunitní systém, ničit škodlivé volné radikály, tím zpomalovat proces stárnutí a chránit nás před mnoha nemocemi, například před nemocemi srdce a cév, ale i před některými druhy zhoubných nádorových onemocnění. Navíc každá houba má jedinečné složení a unikátní příznivý vliv na naše zdraví.

Žampiony: Výborná potravina pro hubnoucí jídelníček

Jak nám prospějí jednotlivé houby

Klouzek patří mezi bohaté zdroje antioxidačních a antimikrobiálních látek, například suillinu, látky s protirakovinnými účinky. Patří také ke zdrojům mnoha organických kyselin, aminokyselin a mastných kyselin. Pýchavka je účinným pomocníkem při léčbě kožních a urologických potíží. Lesklokorka lesklá, známá pod názvem reishi, je v tradiční čínské medicíně nazývána houbou nesmrtelnosti. Posiluje imunitní systém, snižuje vysoký krevní tlak, má uklidňující účinky a dokáže také zpomalit proces stárnutí. Kotrč kadeřavý obsahuje betaglukany, látky s protizánětlivými účinky, které posilují imunitní systém a prospívají cévám. Disponuje také antibakteriálními účinky, podporuje hojení ran, má příznivý vliv na kvalitu pleti. Muchomůrka růžovka nazývaná „masák“, je jedinou jedlou muchomůrkou. Kromě detoxikačních schopností podporuje metabolizmus, má pozitivní vliv na psychiku i na tvorbu svalů. Je totiž bohatým zdrojem lysinu, aminokyseliny, důležité při tvorbě svalů i vstřebávání vápníku. Jedinou její nevýhodou je její snadná zaměnitelnost za smrtelně jedovatou muchomůrku panterovou. Hlíva ústřičná je bohatým zdrojem vitamínů skupiny B, hořčíku, fosforu, draslíku a selenu. Podporuje činnost imunitního systému i regeneraci buněk. Je ceněná pro své detoxikační, antibakteriální, protizánětlivé účinky i pro schopnost snižovat riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Jidášovo ucho obsahuje velké množství minerálních látek, zejména hořčík, draslík, fosfor, vápník. Je nejen výborným prostředkem pro detoxikaci těla. Jeho konzumace prospívá srdci i cévám. Mezi další přínosy jeho konzumace patří schopnost posílit imunitní systém, zlepšit kvalitu pleti, vlasů, nehtů. Dokonce má pozitivní vliv na psychický stav. Hřib smrkový je zdrojem betaglukanů, látek s protizánětlivými účinky, které chrání cévy a posilují imunitní systém. V hřibu najdeme také látky, které hubí bakterie a kvasinky ve střevech. Čirůvka mlženka - tato hojně sbíraná podzimní houba produkuje antibiotikum nebularin. Jedná se o látku, která blokuje přirozenou složku nukleových kyselin virů, čímž je ničí. Stejně působí í proti buňkám zhoubného nádoru.

Co jsou vlastně lanýže? A proč jsou tak drahé? 

Houby neprospívají každému

Houby mají svá místa ve zdravé výživě, přesto nejsou vhodné pro každého. Jejich nevýhodou je jejich obtížná stravitelnost, zejména v kombinaci s tukem. Lidé, kteří musí držet dietu, šetřící jejich trávicí trakt, si mohou dopřát pouze vývar z hub. Lesní houby v jakékoli jiné úpravě by jim způsobily zdravotní potíže. Houby v kombinaci s tukem mohou vyvolat zdravotní potíže i u dětí a seniorů.

Ne všechny jedlé houby jsou zdravé

Houby je třeba správně sbírat a skladovat, jinak našemu zdraví uškodí. Kromě hub, které neznáme, bychom se měli vyhnout starým plodnicím, rozmočeným houbám i houbám se stopami plísně. Neměli bychom také sbírat houby v blízkosti frekventovaných míst a dalších znečištěných lokalit. Houby totiž disponují mimořádnou schopností kumulovat stopové prvky, zvláště škodlivé kadmium, rtuť a olovo.

Autor: Evžena Janovská

Co je to kyretáž dělohy a kdy je zapotřebí?
Následky opalování: Jak podomácku ulevit sluníčkem namáhané pokožce?

Další články